Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

ΌΡΘΩΣΕ ΤΟ ΑΝΑΣΤΗΜΑ ΤΗΣ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ


Δυνατό και βροντερό ήταν το ΟΧΙ και το μήνυμα που έστειλε η κοινωνία του Νομού Καρδίτσας στο Υπουργείο Παιδείας, το οποίο σχεδιάζει συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων στο Νομό μας χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών.  Στο πολυπληθές συλλαλητήριο που πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο αίθριο της Δημοτικής Αγοράς, σύσσωμη η αυτοδιοίκηση, ο εκπαιδευτικός κόσμος, οι γονείς και οι μαθητές, τάχθηκαν απέναντι στο νομοσχέδιο, το οποίο χαρακτήρισαν «έκτρωμα» και δήλωσαν πως θα συνεχίσουν να αγωνίζονται προκειμένου να μην ερημώσει κανένα χωριό και καμία περιοχή στο Νομό μας. Στο συλλαλητήριο συμμετείχαν η Ν.Ε Καρδίτσας του ΚΚΕ, το Δ.Δ. Παλαιοκκλησίου, η Λαϊκή Συσπείρωση Παλαμά, η ΕΟΑΣΚ, ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Καρδίτσας, ο Σύλλογος Γυναικών Ν. Καρδίτσας, η Ένωση Τεχνικών ΟΤΕ Ν. Καρδίτσας, η Γραμματεία Καρδίτσας του ΠΑΜΕ, η Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Θεσσαλίας, το Τ.Σ. Ρούσσου, η «Ανεξάρτητη Δημοτική Συνεργασία», ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Δ.Δ. Ματαράγκας και οι μαθητές του δ.δ., ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Γυμνασίου - Λυκειακών Τάξεων Ιτέας, ο Δήμαρχος - Αντιδήμαρχος Σοφάδων, το Δ.Σ. Φύλλου, η Ν.Ε. Καρδίτσας του ΣΥΝ, η Κοινή Δράση Εκπαιδευτικών, η «Καρδίτσα - Πόλη Αλληλεγγύης», ο πολιτευτής κ. Νίκος Παππάς, η Ομοσπονδία Γονέων & Κηδεμόνων Ν. Καρδίτσας, ο Αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας κ. Τσιάκος, το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ, το Δ.Σ. του ΠΑΜΕ Εκπ/κων Π.Ε, το Ν.Τ. Καρδίτσας της ΑΔΕΔΥ, ο Δήμαρχος Μουζακίου κ.α.   Με το τέλος του συλλαλητηρίου πραγματοποίησαν πορεία στο κέντρο της πόλης.
Ο κ. Κωτσός
Πρώτος στο βήμα του συλλαλητηρίου ανέβηκε ο Πρόεδρος της ΤΕΔΚ Ν. Καρδίτσας, Δήμαρχος Μουζακίου κ. Γιώργος Κωτσός, ο οποίος ανέφερε: «Μετά την ψήφιση από την Κυβέρνηση του Ν. 3852/2010 , του γνωστού  «Καλλικράτη» και σε διάστημα μόλις 3 μηνών από την εφαρμογή του, ως Αυτοδιοικητικοί διαψευστήκαμε στις όποιες προσδοκίες είχαμε, καθώς αυτό που βιώνουμε καθημερινά είναι πολύ μακριά από τον Δήμο - Τοπικό Κυβερνείο, που αποτελούσε ζητούμενο στην αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση, καθώς η απαξίωση της αυτοδιοίκησης και η συρρίκνωση των οικονομικών της είναι καθημερινή πρακτική. Σήμερα η Κυβέρνηση, έχοντας προφανώς ως παράδειγμα και «καλή πρακτική» τη μεταρρύθμιση της Αυτοδιοίκησης, προχωρά σε μια άλλη,  αυτή του Υπουργείου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης , με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» στις Σχολικές Μονάδες, δηλαδή την ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ και ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ Σχολικών μονάδων, χωρίς μάλιστα να λαμβάνει υπ’ όψη τις αποφάσεις της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών, παρ’ όλο που τις ζήτησε και με κύριο στόχο την δραστική μείωση των δαπανών για την παιδεία. Στο πρωταρχικό ερώτημα αν είμαστε ικανοποιημένοι από το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα, είμαι απόλυτα βέβαιος ότι όλοι συμφωνούμε ότι δεν είναι εκείνο που επιθυμούμε και επιβάλλεται να παρέχουμε στη νεολαία μας. Στο επόμενο ερώτημα αν απαιτείται βελτίωση και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος είμαι επίσης βέβαιος ότι όλοι μαζί  απαντούμε ΝΑΙ. Εδώ λοιπόν πρέπει να αναρωτηθούμε αν οι καταργήσεις και οι συγχωνεύσεις σχολείων είναι μονόδρομος και πανάκεια για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Το εκπαιδευτικό ζήτημα δεν είναι μονοδιάστατο, αλλά πολυσήμαντο και πολυδιάστατο.
Εμπεριέχει:
  • 1. Την εκπαιδευτική διάσταση
  • 2. Την κοινωνική διάσταση, καθώς η όποια κατάργηση ή συγχώνευση σχολείου θα επιδράσει σημαντικά στην τοπική κοινωνία, καθώς και στην οικογένεια και το ίδιο το παιδί που θα αναγκάζεται καθημερινά να μετακινείται πολλά χιλιόμετρα σ’ ένα άγνωστο γι’ αυτό περιβάλλον.
  • 3. Την Οικονομική διάσταση, διότι καμία μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση δεν μπορεί να συντελεστεί χωρίς ουσιαστική αύξηση των πόρων που διατίθενται για την Παιδεία (το ακριβώς αντίθετο δηλαδή απ’ αυτή την άνευ προηγουμένου περικοπή πόρων που επιχειρείται σήμερα)
  • 4. Την Κλαδική διάσταση, καθώς θα πλήξει άμεσα τον κλάδο των εκπαιδευτικών με τη δραματική μείωση των οργανικών θέσεων.
Αλήθεια έχετε σκεφθεί κανείς  τι θα απογίνουν όλοι εκείνοι οι πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί που θα μείνουν χωρίς οργανικές θέσεις και θα αναγκαστούν να αποχωριστούν τις οικογένειές τους, προκειμένου να μετακινηθούν στις νέες τους θέσεις; Η μεταρρύθμιση που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας μέσω των συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολείων αποτελεί και μία άνευ προηγουμένου επίθεση στην περιφέρεια της χώρας μας, που έρχεται να  συμπληρωθεί  από την κατάργηση σημαντικών υπηρεσιών, άκρως απαραίτητων για τη λειτουργία και την υποστήριξη των νέων Δήμων, όπως των ΔΟΥ, ΙΚΑ, Ειρηδικείου κλπ. Το αποτέλεσμα είναι η συρρίκνωση και η απαξίωση της υπαίθρου και η πυροδότηση ενός νέου κύματος αστυφιλίας. Επί πλέον η οικονομική κατάρρευση της αυτοδιοίκησης συντελείται με σταθερά και «αποφασιστικά» βήματα. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και με τους πόρους που διατίθενται στην αυτοδιοίκηση για τα σχολεία και θα μου επιτρέψετε να σας αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Το 2009 ο Δήμος Μουζακίου πήρε για επισκευές σχολείων 120.000 ΕΥΡΩ, ενώ το 2010 μόλις 9,800 ΕΥΡΩ. Οι λειτουργικές δαπάνες των σχολείων μειώθηκαν στο 50%μ ενώ μόνο στη Θεσσαλία, σύμφωνα με δημοσίευμα έγκυρης τοπικής εφημερίδας, το χρέος από τη μεταφορά των μαθητών ξεπερνά τα 11.000.000 ΕΥΡΩ. Πιστεύει κανείς  ότι μ’ αυτά τα οικονομικά δεδομένα έχει πειστεί οι κοινωνία μας για τη σημαντικότητα της μεταρρύθμισης που προωθεί το Υπουργείο, μέσω των καταργήσεων και των συγχωνεύσεων των σχολείων, που παράλληλα συνοδεύονται από τραγική μείωση των πόρων για την εκπαίδευση;  Εκτός των άλλων επιχειρείται η ωραιοποίηση της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης μέσω μιας κατ’ επίφαση κοινωνικής διαβούλευσης, όπου το Υπουργείο όχι μόνο δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τις απόψεις των τοπικών κοινωνιών, τουναντίον χρησιμοποιεί αυτές τις ψευδεπίγραφες διαδικασίες προκειμένου να νομιμοποιήσει προειλημμένες αποφάσεις. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι δεν έχουν δοθεί από τους Υπηρεσιακούς Παράγοντες (Περιφερειακή Διευθύντρια κλπ) στους Τοπικούς και Συνδικαλιστικούς φορείς, οι προτάσεις τους προς το Υπουργείο, ώστε να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος. Γεγονός είναι πως ούτε η Αυτοδιοίκηση, ούτε οι τοπικές κοινωνίες έχουν πειστεί για την ορθότητα αυτών των ενεργειών και γι’ αυτό το λόγο λέμε ΟΧΙ στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων. Ενώνουμε όλοι μαζί τη φωνή μας και απαντούμε ΟΧΙ στις μεθοδεύσεις και στις προειλημμένες αποφάσεις, που ως στόχο έχουν τη συρρίκνωση της υπαίθρου και την απαξίωση της Εκπαίδευσης.
Εξάλλου η σημερινή μας συγκέντρωση αποτελεί μία ισχυρή φωνή διαμαρτυρίας και αντίθεσης με την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση και εύχομαι αυτή τη ΦΩΝΗ η κυβέρνηση να τη λάβει σοβαρά υπ΄ όψιν της».
Ο κ. Τσιάκος
Το ξεκάθαρο όχι της Περιφέρειας, στις συγχωνεύσεις ή καταργήσεις σχολικών μονάδων διατύπωσε από το βήμα του συλλαλητηρίου που έγινε στο αίθριο της Δημοτικής Αγοράς ο αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας κ. Βασίλης Τσιάκος. Ο αντιπεριφερειάρχης τόνισε μεταξύ άλλων: «Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας, σε μια αγωνιώδη προσπάθεια δημιουργίας συνενόχων στο σχέδιο αποψίλωσης της υπαίθρου, ζητά τη γνώμη μας για τις καταργήσεις και τις συγχωνεύσεις σχολείων. Όμως όλοι ξέρουμε πως οι αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί. Άραγε πιστεύει κανείς σε αυτή τη χώρα, ότι τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης είναι τα ολιγοθέσια σχολεία που λειτουργούν στα χωριά μας; Η ηγεσία του υπουργείου παιδείας, αν πραγματικά θέλει να αναβαθμίσει την εκπαίδευση, θα πρέπει να πάρει θέση, στα παρακάτω σημαντικά κατά τη γνώμη μας θέματα:
- Την υποχρηματοδότηση του δημόσιου σχολείου, αφού το ποσοστό των δαπανών για την παιδεία κυμαίνεται στο 2,7%, όταν άλλα ευρωπαϊκά κράτη δαπανούν πάνω από 5%.
- Την υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σχολεία που δεν μπορούν να προμηθευτούν πετρέλαιο, κιμωλίες κ.α.
- Τα απαρχαιωμένα αναλυτικά προγράμματα.
- Τα κακογραμμένα και με λάθη βιβλία.
- Την έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής. Υπάρχουν σχολειά που στεγάζονται σε πυλωτές πολυκατοικιών, με παντελή έλλειψη χώρου για τον προαυλισμό των παιδιών.
Αυτά είναι μερικά από τα ουσιαστικά προβλήματα, που υποβαθμίζουν την εκπαίδευση των παιδιών μας. Όμως, όταν μοναδικός γνώμονας του υπουργείου παιδείας είναι η εξοικονόμηση πόρων και όχι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης, τότε προκύπτει αυτό το απαράδεκτο σχέδιο συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων.
Θα ήθελα να τονίσω προς την αρμόδια πολιτική ηγεσία, κάτι που φαίνεται να ξεχνά: Τα αριθμητικά δεδομένα δεν μπορεί να είναι κυρίαρχα, σε μια λογική συγχωνεύσεων η οποία θα είχε ως στόχο την αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Πρωτίστως πρέπει να λαμβάνονται υπ όψη οι γεωμορφολογικές συνθήκες κάθε περιοχής, οι κοινωνικοοικονομική κατάσταση, οι κτιριακές υποδομές και η βούληση των γονέων που εξ ορισμού ενδιαφέρονται για τα παιδιά τους.
Με τις καταργήσεις και τις συγχωνεύσεις σχολείων που ετοιμάζονται, το κόστος των μετακινήσεων των μαθητών που είναι ήδη πολύ μεγάλο, θα εκτοξευθεί στα ύψη.
Το κόστος αυτό ποιος θα το αναλάβει; Η κεντρική κυβέρνηση η οποία δεν διαθέτει επαρκείς πόρους, ούτε για τη θέρμανση των σχολείων; Πολύ φοβάμαι ότι ο απώτερος στόχος είναι το κόστος να φορτωθεί στους οικείους δήμους και στους γονείς των μαθητών.
Για μια ακόμη φορά υπογραμμίζω πως η αιρετή περιφέρεια Θεσσαλίας είναι ριζικά αντίθετη σε κάθε συγχώνευση και κατάργηση, που δεν έχει τη σύμφωνη γνώμη του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και της τοπικής κοινωνίας.
Σχολικά συγκροτήματα τύπου «Γκράβας» έχουν αποτύχει και δεν έχουν καμία εκπαιδευτική λογική».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου